معرفی 18 گل مقاوم آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گل یخ
18 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
گل های مناسب برای تصفیه هوا

معرفی گل های مقاوم و مناسب برای تصفیه هوا : گل ها و گیاهان بسیار متعددی وجود دارند که در آپارتمان ها و محل سکونت‌مان نگهداری می‌کنیم. اما بعضی از گل ها علاوه بر اینکه فضای خانه یا محل کار ما را زیباسازی می‌کنند فواید دیگری نیز دارند. علاوه بر این واقعیت که تماشای گل های سبز و زیبا در خانه به ما حس آرامش می‌بخشد، وجود آنها برای تصفیه هوای خانه بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه با گل یخ همراه باشید تا بهترین گل های مقاوم با قابلیت پاک کنندگی هوا، مناسب برای آپارتمان را بشناسید.

بر اساس پژوهش‌های آژانس حفاظت از محیط زیست معمولا هوای داخل خانه از هوای بیرون آلوده‌تر است. از آنجایی که ما بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذارنیم باید بیشتر به هوایی که تنفس می‌کنیم اهمیت دهیم. چون ورود آلودگی به خانه آسان اما از بین بردن آن چندان راحت نیست.

این آلودگی ممکن است به خاطر خانه‌ای که در نزدیکی شما درحال ساخته شدن است بوجود بیاید یا دلیل آن بوی سیگاری باشد که از پنجره داخل خانه می‌آید، شاید هم استفاده از اسپری‌های خوش‌بو کننده باعث ایجاد این آلودگی شود. تمامی این موارد به نوعی آلودگی ایجاد می‌کند که برای بهبود آن باید کاری انجام دهیم.

وقتی به آلودگی هوا فکر می‌کنیم اولین چیزی که در ذهن‌مان تصور می‌کنیم، کارخانه‌های بزرگ یا ماشین‌هایی هستند که دود و آلاینده‌های زیادی را در فضا پخش می‌کنند. اما جالب است بدانید که آلودگی هوای داخل خانه می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از فضای بیرون باشد. این موضوع باعث شده تا تصفیه هوای خانه به یکی از دغدغه‌های مهم شهروندانی باشد که در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می‌کنند. یکی از راه های تصفیه هوای خانه استفاده از گل ها و گیاهانی است که عمل تصفیه هوا را به خوبی انجام می‌دهند.

در این صفحه از گل یخ نام گل های آپارتمانی مخصوص تصفیه هوا و شرایط نگهداری آنها آمده است.

سانسوریا (Sansevieria )

گل و گیاه تصفیه کننده هوا

گل سانسوریا از جمله گل هایی است که به خوبی هوا را از آلودگی ها پاک می‌کند. گل سانسوریا یا زبان مادرشوهر یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی است.

شرایط نگهداری :

– مکان آفتابی تا قسمتی سایه دار
– دمای حدود 20 درجه سانتیگراد و کمتر از 14 درجه سانتیگراد
– آبیاری متوسط
– آبیاری را در زمستان کاهش دهید
بستر خاک : خاک سبک با مقدار زیادی ماسه

پتوس

گل پتوس و شرایط نگهداری آن

انواع مختلف گل پتوس نیز از خاصیت تصفیه هوا برخوردار هستند.

شرایط نگهداری گل پتوس:

آبیاری متوسط بعد از خشک شدن رویه خاک
نگهداری پتوس در جایی از خانه با نور متوسط غیر مستقیم ( پتوس استعداد رشد در سایه و نیم سایه را نیز دارد ولی نوع ابلق آن برای داشتن برگهایی روشن به نور بیشتری نیاز دارد. )
دمای متوسط اتاق برای این گیاه خوب است.
تقویت گیاه در فصول رشد یعنی بهار و تابستان ( کوددهی برای داشتن برگهای سبز و رشد سریع لازم است. )
بهترین گزینه برای خاک گل پتوس، کمپوست یا خاک و کود آماده است.

فیکوس (Ficus) معروف به درخت اکسیژن ساز

گیاه فیکوس دارای برگ هایی به رنگ سبز پر رنگ است. این گیاه برای منزل بسیار مناسب است هوا را تصفیه می کند در نور کم هم توانایی رشد مناسب دارد.

شرایط نگهداری گیاه فیکوس:

• گیاهی مقاوم و سازگار با هر محیطی
• آبیاری: متوسط + قبل از آبیاری از خشک بودن سطح خاک مطمئن شوید.
• نور: سایه دوست + متوسط + غیر مستقیم

گل فیکوس برا تصفیه هوا

فیکوس ها گیاهانی هستند از خانواده مورآسه یا انجیریان که در نواحی استوایی آمریکا یا آسیا رشد می کنند. این گیاهان گونه های بسیار زیادی دارند. معروف ترین آنها : فیکوس معمولی یا الاستیکا، لیراتا یا آفریقایی، جنگلی، فیکوس بنجامین، فیکوس پیچ

طریقه و روش نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا بلک، جنگلی، لیراتا و پیچ با هم یکسان است.

نحوه صحیح آبیاری: نه خاک گلدان را غرق آب کنید و نه بگذارید که خاک خشک شود و در آبیاری تعلل کنید. از راه چک کردن خاک پیش بروید.

دمای مناسب برای نگهداری انواع فیکوس : دمای اتاق را برای نگهداری از گیاه فیکوس، 13 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید. دمای بالاتر و پایین تر از این باعث به خط افتادن سلامت این گیاهان می شود. در نظر داشته باشید که تغییرات ناگهانی هوا نیز برای این گل بسیار ناخوشایند است و باعث ریزش برگ ها می شود.

نخل ققنوس :

یکی از گیاهانی که می‌شود برای تمیز کردن هوای خانه یا محل کارتان از آن استفاده کنید، درختچه ققنوس است.

نخل ققنوس تصفیه کننده هوا

این گیاه، به مکانی کاملا آفتابگیر و آب و هوای نسبتاً مرطوب و همچنین خاک همیشه مرطوب (اما نباید زیاد به آن آب داد زیرا باعث می شود برگهای آن زرد شوند) که نیاز دارد. همچنین می توان با غنی کردن خاک این گیاه با کود مایع، هفته ای یکبار به رشد این گیاه کمک کرد.

اسپاتی فیلوم Spathiphyllum

اسپاتی فیلوم برای تصفیه هوا

اسپاتی فیلوم یا برگ قاشقی (گل چمچه ای) از جمله گل و گیاه آپارتمانی است که علاوه بر انتخاب این گیاه به دلیل زیبایی بی‌نظیرش، کمک به جذب آلودگی‌های محیط در داخل منزل می‌نماید.با داشتن گل آپارتمانی اسپاتی فیلوم با خیال راحت نفس بکشید. اگر به دنبال گیاهی برای نگهداری در منزل، ادارات و رستوران‌ها هستید گل آپارتمانی اسپاتی فیلوم انتخابی مناسب است.

شرایط نگهداری :

_نور متوسط و غیر مستقیم و محیط آپارتمان برای نگهداری مناسب است.

_حساسیت شدیدی به سرما دارد و از این رو باید دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برایش تأمین شود. در فصول سرد باید بیشتر به این گیاه توجه نمایید و از سرمای بیش از حد محافظت شود.

در فصل تابستان نیاز به آب فراوان دارد از این رو در فصول گرم سال به ۳ نوبت آبیاری و در مابقی ایام سال به ۱ تا ۲ نوبت آبیاری در هفته نیاز دارد.

فیلودندرون Philodendron

از گل های پاک کننده هوا گل فیلودندرون است. گل فیلودندرون، گیاهانی با جثه بزرگ که بومی آمریکای جنوبی و مناطق گرمسیری هستند.

این گیاه از خانواده بزرگ آراسیا است که بیش از 489 گونه از شناخته شده می‌باشد.

گل فیلودندرون برای پاک سازی هوا

این گیاه درشت جثه علاقه زیادی به نور خورشید دارد و اگر بتوان در نگهداری از آن شرایط و ویژگی‌های سرزمین خاستگاه‌اش را برای آن تداعی نمود، رشد بسیار عالی خواهد داشت.

از آنجایی که نگهداری از انواع فیلودندرون چندان دشوار نیست، به راحتی می‌توان آن را در خانه و یا در دفتر کار و غیره نگهداشت.

نور لازم: نیمه روشن

نوع خاک: خاک گلدان همراه با ماسه و گیاخاک

گندمی

گل گندمی بهترین تصفیه کننده هوای منزل شماست.

گل گندمی برای تصفیه هوا

گندمی از آن دسته گیاهانی است که می‌تواند تقریبا بدون نور نیز زنده بماند، اما قرار دادن آن در نزدیک پنجره و دریافت نور غیر مستقیم برای آن بهترین گزینه است. نوع ابلق آن به نور بیشتری نیاز دارد اما از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید و نور بسیار کم خودداری کنید چرا که هر دو برای گیاه مضر است.

هر زمان که خاک آن خشک شود باید به آبیاری اقدام کنید.

گل داوودی

گل داوودی دارای برگ های سبز نیره و گلهای با واریته های رنگی گوناگون می باشد. این گل، تصفیه کننده بسیار خوبی می باشد و سموم مانند فرمالدهید، بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین می‌برد.

گل داوودی از جمله گیاهانی است که شب اکسیژن بسیار زیادی را از خود آزاد می کند و این باعث می شود شما خواب خیلی راحتی را تجربه کنید.

گل داوودی تصفیه کننده هوا

از دیگر گل و گیاهانی که به خوبی آلودگی هوای خانه را برطرف می کنند می توان به : سرخس، آلوئه ورا، دراسینا، پاپیتال، نخل اریکا، آنتوریوم،آگلونما، نخل مرداب و نخل شامادورا اشاره کرد.

سرخس برای تصفیه هوای خانه

آلوئه ورا برای از بین بردن آلودگی هوا

گل دراسینا برای آلودگی هوای خانه

گل پاپیتال برای تصفیه هوای خانه

نخل اریکا برای پاکسازی هوای خانه

گل آنتوریوم برای پاکسازی هوا

گل آگلونما برای تصفیه هوای خانه

نخل مرداب برای تمیز کردن هوای خانه

نخل شامادورا برای تصفیه هوا

بنجامین فیکوس برای تصفیه هوا

بهترین گل های آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.