روش صحیح تکثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق

گل یخ
28 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

گل سانسوریا گل آپارتمانی با برگ های سبز و زیباست که علاقمندان زیادی دارد. اما تکثیر نوع ابلق آن کمی دشوار به نظر می‌آید. در این بخش از گل یخ نحوه صحیح تکثیر و قلمه زدن گیاه سانسوریا را به طور ساده فراهم کرده ایم.

گل سانسوریا از گیاهان بسیار مقاومی است که علاوه بر زیبایی به دلایل زیاد محبوب است. یکی از دلایل محبوبیت انواع مختلف گل سانسوریا قابلیت پاکسازی هوا از آلودگی هاست. گل سانسوریا ابلق نیز از این مزایا مستثنا نیست.

نام‌های رایج این گیاه، گیاه مار و زبان مادر شوهر است. اما به آن گیاه کنف کمانی و زبان شیطان نیز می‌گویند. از بین انواع سانسوریا نوع ابلق آن به دلیل زمانبر بودن تکثیر و قلمه زدن، همچنین سخت بودن شیوه تکثیر نسبت به گونه های دیگر آن قیمت بیشتری دارد. زیرا اگر به روش صحیح این گل زیبا را تکثیر نکنید، سانسوریای شما به صورت ابلق سبز نمی‌شود.

روش قلمه زدن هر نوع سانسوریا با قلمه زدن ابلق فرق دارد. به این دلیل که اگر از روش درستی برای تکثیر ابلق استفاده نشود گیاه خاصیت دو رنگ بودن خود را از دست می دهد. اهمیت آن تا جایی است که فیلم های زیادی برای تکثیر سانسوریا ابلق نیز منتشر شده است.

روش اول : جدا کردن پاجوش سانسوریا ابلق و کاشت آن

آموزش روش صحیح تکثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق

بهترین روش تکثیر سانسوریا جداکردن پاجوش های آن است. پاجوش همان جوانه هایی است که در هر جایی از ساقه گیاه نزدیک به ریشه سبز می شود. رشد این گیاه با این روش تکثیر سریع تر از تکثیر سانسوریا ابلق در آب است. به همین دلیل برای خیلی از افراد که صبر کمتری دارند مناسب تر است.

  1. در این روش، بعد از بزرگ شدن گیاه و پاجوش‌های آن، گیاه را از گلدان خارج کنید.
  2. بعد، ریشه پاجوش را به آرامی از گیاه مادر جدا کنید. فقط دقت کنید که پاجوش‌ها خیلی کوچک نباشند. زیرا روند رشد پاجوش‌های کوچک کندتر است.
  3. سپس پاجوش جدا شده را در گلدانی مناسب با اندازه آن در خاک مناسب قرار دهید و آبیاری کنید.

روش دوم : جداسازی قلمه از سانسوریا

رایج ترین روش تکثیر گیاه سانسوریا با استفاده از قلمه آن است. در ویدیوی زیر نکات لازم آمده است.

تکثیر سانسوریا ابلق در آب

تکثیر سانسوریا ابلق در آب نیز یکی دیگر از روش های پرورش این گیاه است. برای استفاده از این روش بعد از طی کردن مراحل جداسازی قلمه، نکات زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

ظرف آبی برای قرار دادن قلمه ها انتخاب کنید. قبل از آن از پاک بودن و استریلیزه بودن آب و ظرف مطمئن شوید.
قلمه ها را به گونه ای در ظرف قرار دهید که ته آن درون آب باشد.
هنگام ریشه دادن قلمه و برای فضا دادن به رشد ریشه، قلمه را توسط گیره ای به لبه ظرف محکم نگه دارید که تا انتها پایین نرود.
پس از ریشه دادن قلمه، می توانید آن را در یک گلدان بکارید. البته باید خاک گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد.

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا ابلق

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.