تشخیص آفات و بیماری های گل و گیاهان آپارتمانی + راه درمان موثر

گل یخ
13 اسفند, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آفتاب سوختگی در گل و گیاه آپارتمانی

آفات و بیماری های گل و گیاهان

گل یخ : اگر پس از دیدن زرد شدن قسمتی از گیاه یا لک های موجود در برگ و ساقه گیاهان خود از آنها غافل شوید. یا آنها را بررسی نکنید، آفات و بیماری ها می توانند گل و گیاهان آپارتمانی شما را به طور کامل از بین ببرند. بیماری گیاهی، اختلال در وضعیت طبیعی گیاه ایجاد می کند. عملکردهای حیاتی آن را قطع یا تغییر می دهد. گیاهان خانگی گاهی با وجود مراقبت زیاد شما ممکن است دچار مشکل شوند.
آفات و بیماری ها می توانند نه تنها گل و برگ، بلکه ساقه و ریشه را نیز تحت تأثیر قرار دهند.جلوگیری از این موارد بسیار ساده تر از حذف و برطرف کردن آنها پس از وقوع است.
برای اطلاعات بیشتر درباره چگونگی جلوگیری از بیماری های گیاهان آپارتمانی در این بخش از گل یخ ادامه مطلب را بخوانید.
در وهله اول فقط گیاهان تمیز و سالم بخرید. این امر خطر ابتلا به آفات و بیماری ها را کاهش می دهد. به محض مشاهده هر گونه قارچ یا آفت، گیاه خود را درمان کنید. حشرات به سرعت تولید مثل می کنند و به گیاهان دیگر حمله می کنند و هر بیماری را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می کنند.
گیاه بیمار نه تنها گیاهان جدید، بلکه گیاهان موجود شما را آلوده می کند. اگر مطمئن نیستید که گیاه خاصی سالم است، آن را برای چند هفته جدا از بقیه گیاهان نگهداری کنید. از آن مراقبت کنید و منتظر بمانید تا از سلامت آن مطمئن شوید. این بهتر از بردن آن به اتاقی است که در آن گیاهان دیگر وجود دارد و احتمال آن هست که همه آنها آلوده شوند.
با گل یخ همراه باشید تا مشکلات و بیماری های گیاهان را بررسی کنیم . بدانیم که باید برای درمان آنها چه کارهایی انجام دهیم.

1. قارچ : آفت خیلی مهم

هر گونه گل مرده و ساقه برگ را به سرعت از گیاه خود جدا کنید. در شرایط مرطوب، قارچ روی بافت مرده گیاه رشد می کند و به محل پرورش بیماری ها و جذب حشرات تبدیل می شود.

اگر مانند تصویر زیر قسمتی از  برگ گیاه شما خشک شده است گیاه شما مبتلا به قارچ است.
در این شرایط اگر به گیاه خود به موقع قارچ کش نزنید، قارچ در گیاهتان پیشروی میکند و کل برگ آن را خشک می‌کند. باید از قارچ کشی استفاده کنید که برای برگ گیاهان به کار می‌رود مانند قارچ کش آلیادو و…
تشخیص آفت ها و بیماری های گل و گیاهان

2. آفتاب سوختگی

لکه های ناشی از آفتاب سوختگی در دور تا دور برگ و روی آن گیاه ایجاد می شود، گیاه از حالت طبیعی خارج می‌شود. هنگامی که نور بیش از حد به گیاه برسد، بیشتر در تابستان که نور آفتاب زیاد است این اتفاق می افتد. برای این حالت باید نور گیاه را کم تر کنید.

آفتاب سوختگی در گل و گیاه آپارتمانی لک های قهوه ای روی گل

3. سولفاته شدن برگ گل و گیاه

وقتی که دوز سم قارچ کش را بیش از اندازه به گیاه دهید بعد از حدود یک هفته برگ ها به حالت سولفاته در می آید و خشک می شود. به طور مثال اگر به جای دو گرم سم در یک لیتر، 4 گرم سم در یک لیتر آب بریزید و به گیاه دهید، برگ ها به حالت تصویر زیر در می‌آید.

آفات و بیماری های گل و گیاه خانگی

4. دلیل ترک خوردگی برگ گل ها چیست؟

ترک خوردگی برگ گل و گیاه به دلیل پایین بودن رطوبت محیط است. اگر می‌خواهید برگ های گیاهان شما ترک نخورد رطوبت محیط را از طریق دستگاه بخار افزایش دهید. برای اینکه رطوبت به اندازه کافی به گل ها برسد باید دستگاه بخار را روی چهارپایه یا میز بگذارید (به دلیل اینکه بخار در پایین میماند) تا بخار به برگ های گیاه برسد.

ترک خوردن گل

برخی از آفات آسیب زننده به گیاهان

پشه قارچی چیست؟

این مگس سیاه ریز دردسرسازترین آفت گیاهان داخلی است. در مخلوط‌های گلدانی گرم و مرطوب که با پوست درخت کاج کمپوست شده تولید می‌شود، تولید مثل می‌کند.

پشه های قارچی در گیاهان

چگونه پشه های قارچی را کنترل کنیم؟

استفاده از مخلوط گلدانی بدون کمپوست که بر پایه گشنیز هستند و فاقد کمپوست یا پوست درخت کاج هستند، بهترین محافظت در برابر این آفت است.

اگر گلدان‌هایی پر از مخلوط گلدان سنتی دارید و پشه‌های قارچی مشکل‌ساز می‌شوند، سریع‌ترین راه‌حل این است که فوراً در یکی از مخلوط‌های مبتنی بر گشنیز دوباره ریخته و مخلوط گلدان قدیمی را در فضای باز دور بریزید. اگر گلدان مجدد امکان پذیر نیست، خیس کردن مخلوط گلدان موجود با محلول روغن سفید یا روغن چریش (رقیق شده طبق دستورالعمل برچسب) به کاهش مشکل کمک می کند. در صورت لزوم هر پنج تا هفت روز یکبار تکرار کنید. پوشاندن سطح گلدان با یک لایه 4 تا 5 سانتی متری از سنگریزه های تزئینی یا سنگ ریزه یا سنگ ریزه درجه متوسط ​​به جلوگیری از تخم گذاری بزرگسالان در مخلوط گلدان کمک می کند.

شته یا aphids چیست؟

گاهی اوقات شته ها ممکن است روی گیاهان داخل خانه ظاهر شوند، معمولاً زمانی که گیاهی در خارج از خانه بوده است. یا از طریق گیاه جدیدی به مجموعه شما آمده اند.

شته در گل و گیاه

چگونه شته ها را کنترل کنیم؟

اگر هر یک از گیاهان شما برای کنترل آفاتی مانند شته ها نیاز به سمپاشی دارد، آنها را به بیرون ببرید و برگ ها (سطح بالایی و زیرین) را با محلول صابون، روغن سفید یا حشره کش مبتنی بر پیرتروم اسپری کنید.

مگس سفید چیست؟

این آفت بیشتر در محصولات سبزیجات در فضای باز مانند لوبیا و گوجه فرنگی یافت می شود، اما مگس سفید می تواند به گیاهان داخل خانه نیز حمله کند. مگس سفید یک آفت مکنده شیره است. ممکن است باعث ایجاد لکه ها یا لکه های سفید روی برگ ها شود. معمولاً مخلوط گلدان را آلوده نمی کند بنابراین گیاهان نیازی به گلدان مجدد ندارند.

آفات و بیماری های گل و گیاه

چگونه مگس های سفید را کنترل کنیم؟

گیاهان آسیب دیده را بیرون ببرید و با شلنگ به برگها ضربه بزنید تا آفت از جای خود خارج شود. از طرف دیگر، سعی کنید مقداری برگ ریحان تازه را روی سطح مخلوط گلدان قرار دهید تا به طور طبیعی از این آفت جلوگیری کنید. هر چند روز یکبار آنها را تعویض کنید تا مگس سفید ناپدید شود.

اسپری های حشره کش به دلیل تمایل به رشد سریع این آفت به ندرت تأثیر زیادی بر روی این آفت دارد. به همان سرعتی که یک نسل را می کشی، نسل بعدی پدیدار می شود.

بیماری های قارچی گیاهان

گردش ناکافی هوا در اطراف گیاهان، کمبود هوای تازه، درجه حرارت بالا و رطوبت بیش از حد شرایط ایده آلی را برای رشد بیماری های قارچی فراهم می کند.

چگونه بیماری های قارچی را کنترل کنیم؟

اگر گیاهان خود را طوری قرار دهید که خیلی به یکدیگر نزدیک نباشند، تهویه هوا را بهبود ببخشید، دما را چند درجه کاهش دهید و مطمئن شوید که بیش از حد آبیاری نمی کنید، این مشکلات اغلب خود به خود از بین می روند.

برگ های دارای علائم را بردارید و برگ های مرده را از سطح مخلوط گلدان بردارید – برگ های پوسیده اغلب میزبان هاگ های قارچ هستند.

پاک کردن برگ ها با یک پارچه نرم و مرطوب برای از بین بردن آثار کپک معمولاً تنها چیزی است که برای از بین بردن تمام آثار عفونت پس از توجه به نکات بالا لازم است.

شرایط محیطی نامطلوب برای گیاهان خانگی

گیاهان اگر شرایطی که در آن رشد می کنند مساعد نباشد به سرعت واکنش نشان می دهند.

کمبود آب ممکن است منجر به قهوه ای شدن برگ ها، پژمرده شدن، از بین رفتن رنگ سبز و ظاهر خشک گیاه به طور کلی شود. اکثر گیاهان در هنگام آبیاری سریع پاسخ می دهند و ظرف یک روز یا بیشتر جمع می شوند یا زرد می شوند.
آبیاری بیش از حد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه و ساقه شود. مخلوط گلدان نیز ممکن است بوی بدی ایجاد کند. مخلوط گلدانی که برای مدت طولانی خیلی مرطوب بوده است به سرعت تجزیه می شود.
قرار گرفتن در معرض بادکش ها ممکن است باعث خشک شدن و قهوه ای شدن برگ ها شود. حرکت هوای بیش از حد در اطراف آنها رطوبت را بیرون می کشد.

 

آفات و بیماری های گل و گیاهان

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.